Affiliate program SvětBot.cz – rozhovor

Dnes se podíváme na provizní program eshopu s obuví – konkrétně obchodu SvětBot.cz, jednoho z největších českých internetových prodejců obuvi v ČR. Na naše otázky odpovídal CEO SvětBot.cz, pan Ing. Jan Kalianko.

svetbot-cz-screenshotJak dlouho již existuje eshop SvětBot.cz a jak dlouho funguje váš provizní systém?
SvětBot.cz je v provozu od září 2011, tedy aktuálně máme za sebou pět let úspěšného fungování s dynamickým a pravidelným růstem. Samotný affiliate program máme asi 4 roky, přesně si datum spuštění nepamatuji. Dříve byl v síti CJ.com, kde jsme moc spokojení nebyli. I proto jsme před necelým rokem přešli na Affilbox a spravujeme si program sami. Je to lepší pro nás a pružnější pro partnery. Navíc s nimi můžeme lépe pracovat a nabídnout díky odstranění prostředníka i vyšší provize.

Jaké produkty jsou zejména úspěšné v rámci provizního programu?
To nejde paušálně říci. Máme partnery, kteří propagují jen určitou jednu nebo dvě značky. Těm funguje více méně pouze propagovaná značka. Pak máme partnery, kteří se zaměřují na obuv ve slevě – těm fungují výprodeje. A pak jsou ostatní, kteří jsou schopní prodat prakticky cokoliv z našeho sortimentu – od nové kolekce, přes výprodej až po třeba krém na boty.

Jak moc jsou prodeje ovlivňovány sezónními výkyvy? Ve kterých obdobích bývá nejvíce prodejů?
Sezónnost je v obuvi poměrně zásadní. Jsou 2 sezóny, prakticky 4-5 měsíců v roce, kdy jsou prodeje velmi silné. Mimo tyto měsíce jsou cca poloviční, ale ani tak nejsou zcela špatné.

Hlavní sezóna je na podzim říjen a listopad. Na jaře pak březen až květen. Špatně na tom není ani zimní výprodejová sezóna, tedy od 25.12. Do cca konce února, kde jsou slevy a lidé po vánocích utrácejí peněžní dárky. Nejsilnější obdobní v roce máme ale nyní – říjen a listopad. Absolutně nejsilnější týden v roce je ten, když napadne první sníh a pak druhý nejsilnější, když napadne sníh a zůstane alespoň 3 dny a neroztaje.

Jaké jsou provize? A jaká je průměrná cena objednávky? Jak velká je stornovost?
Optimální výši provize se snažíme najít. Poslední dobou jsme měli provize 9 % a pro partnery s obratem nad 50 000 Kč (obrat ne výše provize) měsíčně 12 %. Ukázalo se, že je ale ještě prostor. I proto jsme nyní na nejsilnější sezónu zvednuli provizi na 20 % pro všechny. To potrvá minimálně do konce října, ale zatím to obchodně vychází a počítám, že 20% provizi ponecháme ještě v průběhu listopadu.

Na výprodeje a slabší období roku, kde se prodává s mnohem nižší marží, posuneme provize opět o něco dolů, ale pravděpodobně to bude 12 % základ a pro partnery s obratem vyšším 50 000 Kč/měsíc pak 15 %.

Stejně tak jsem schopen se s partnery dohodnout i individuálně. Ne natrvalo, to nepodporujeme, ale děláme různé časově omezené individuální akce. Je to vždy o dohodě s konkrétními partnery.

Je možné získávat i provize z druhé vrstvy (z nabírání podpartnerů)?
Ano, dáváme 10 % z provize získaných partnerů.

Je nastaveno nějaké výplatní minimum?
Takováto nesmyslná pravidla nemáme. Nedává to smysl. Neblokujeme nikomu peníze. Samozřejme nedává smysl každou provozi fakturovat zvlášť, to bych pak partnera kontaktovat a zkusil se s ním rozumně dohodnout, ale nevadí ani faktury na relativně nízké částky. Je to jednou výdělek partnera a má na něj nárok.

Jak dlouho vydrží affiliate cookie?
Cookies je nastaveno na 30 dnů.

Na jakém systému váš provizní systém běží?
Běžíme na AffilBoxu a jsme narozdíl od CJ.com plně spokojeni a partneři také.

Jste schopni poskytnout XML feedy svým affiliate partnerům? Jsou k dispozici i připravené grafické bannery?
XML feed je veřejně pro všechny partnery. Nemusí se o něj ani žádat. Je to v módě standard. Takže například pro stavbu automatizovaných katalogů optimální. Stejně tak pro partnery, kteří mají speciální požadavky na “svůj vlastní feed” umíme vyjít vstříc, ale neznamená to, že každý kdo přijde dostane svůj feed na míru. Vytvořit export pro specifický feed něco stojí, zejména práci programátora, a proto chci nejprve od partnera přesvědčit, že takový feed má smysl a zaplatí se nám investovaná částka na nákupech zpět.

Co se týče bannerů, tak ty moc partnerů nepoužívá. Takže je děláme na míru partnerům, kteří je používají a mají o ně zájem. Dále pak máme dynamické bannery se zboží – partner si přímo v rozhraní nakliká jakou značku či kategorii chce, jaký rozměr banneru, řazení a další a nechá si vygenerovat kód. Ten už jen vloží do svého webu a banner je vždy aktuální – boty či kabelky se na něm objevují jen ty, co jsou skladem atd. Takže si myslím, že pro většinu partnerů optimální řešení.

Pro jaký typ webů je váš affiliate systém vhodný? Kde může propagace oslovit nejvíce zákazníků?

To je asi na zvážení partnerů. Druhy webu neomezujeme. Dvě výjimky, kde se používat affiliate SvětBot.cz nesmí, jsou kuponové weby a weby využívající naši ochrannou známku SvětBot.cz.

Velmi často používají partneři blogy, magazíny, katalogy produktů a weby spojené s módou.

Zasíláte i na Slovensko či do zahraničí? Je možné propagovat affiliate i na webech s převážně Slovenským trafficem?
Na Slovensko zboží posíláme, nicméně přímo slovenskou verzi webu zatím nemáme. To nás čeká v následujícím roce. Aktuálně ladíme procesy a logistiku, zkoušíme možnosti. Děláme věci pořádně a nejprve musíme mít Slovensko vyladěné a až pak ho spustíme.

Proč by se měli affiliate partneři zapojit do programu SvětBot.cz?svetbot-cz-screenshot2
Já si myslím, že pokud chtějí v oboru obuvi silného partnera, se kterým chtějí růst, pak jsme ti praví. Meziročně rosteme pravidelně o 50-100 %. Máme relativně málo vráceného zboží, tedy v porovnání s konkurencí. Náš průměr je v sezóně 12 % a mimo sezónu při výprodejích kolem 16 %. Neznamená to, že všichni budou mít takové nízké % zrušených konverzí. Závisí to hodně na trafficu, který k nám partneři přivádějí. Jsou tací, kteří mají pod 5 % korekcí, ale najdou se i výjimky, které mají traffic poměrně nekvalitní a korekce se přibližují některé měsíce i k 30 %. Průměry za celý obchod je ale 12-16 %.

Stejně tak investujeme nemalé částky do propagace a našeho brandu. Od PR článků, přes bannerovou reklamu až třeba po nynější radiové kampaně. Věřím, že do 2 let budeme už k vidění i v TV. Vše ale musíme postupně.

Pokud chtějí affiláci partnera, který má také vše co nabízí skladem a nelže zákazníkům, chová se k nim slušně a snaží se jim vyjít vstříc, pak to budeme také určitě my.

Co plánujete do budoucna?
Plány máme a hlavní je, že víme jak je realizovat. Ať už je to 100 mil. Kč obrat, stavba vlastních skladovacích hal nebo právě expanze na východ. Vše do 3 – 5 let. A affiliate partneři mohou růst s námi. Je na nich, zda si zvolí silného partnera, který s nimi dlouhodobě slušně komunikuje a nasluchá jim, nebo zda si zvolí jiné obchody, které 3x do roka sníží provizi nebo zkrátí cookies.