Rozhovor o provizním programu Hanibal.cz

Online obchod Hanibal.cz nabízí outdoorové vybavení, oblečení, spacáky, karimatky, stany, batohy a nepřeberné množství dalších zajímavých produktů, ale také spoustu rad z vlastních zkušeností s tímto vybavením, kvalitní servis, kurzy přímo v terénu, exkurze u výrobců a mnoho dalšího. V roce 2013 spustili i vlastní affiliate program. Do podrobností nás zasvětil Ondřej Fliegl, affiliate manažer provizního systému Hanibal.cz.

hanibal-cz-screenshotJaký je koncept obchodu Hanibal.cz?
Koncept internetového obchodu Hanibal je podobný jako kamenného obchodu: tedy nabídnout kvalitní (nejlépe české) zboží za solidní cenu a k tomu konkrétní rady a zkušenosti s produkty při používání v terénu přímo námi. Rovněž tak usnadnit výběr toho správného produktu pro daného člověka jak jen to jde. To je samozřejmě v případě internetového prostředí není jednoduché, ale to na naší vizi nic nemění. Dále se snažíme mít co nejvíce věcí skladem tak, aby byly neustále připraveny k odeslání zákazníkům a ti nemuseli čekat na ne vždy zcela spolehlivé dodavatele či jejich teké omezené sklady.

Jak dlouho již tento eshop existuje a jak dlouho funguje váš provizní systém?
Náš e-shop funguje od roku 2000, od prvního dne spolu s naším kamenným obchodem, takže máme celkem dlouhou historii a dost zkušeností. Provizní systém funguje od podzimu 2013, tedy podstatně kratší dobu. To mu, aspoň doufám, neubírá na kvalitě. Začátky sice nebyly snadné, ale nyní mohu říci, že je relativně vyspělý a dětské nemoci už má za sebou.

Jak za tu dobu hodnotíte affiliate systém jako marketingový kanál k propagaci prodeje na českém internetu?
Jako důležitou součást v marketingovém mixu s výhodou relativně dobré kontroly nákladů. Jeho slabinou je podle mého názoru nízký počet kvalitních partnerů, kteří dokáží propagovat outdoorový sortiment. Jsem však optimista a věřím, že se toto bude v budoucnu zlepšovat.

Kolik je v eshopu přibližně produktů?
Zhruba 5000 a jejich počet stále roste. Poslední dobou se spíše na kvantitu snažíme zaměřit na kvalitu a prodávat hlavně zboží, které je pro zákazníky atraktivní.

Jaké konkrétní produkty z vašeho sortimentu jsou zejména vhodné k propagaci na partnerských webech?
Začnu z druhé strany: konkrétně hlavně ty, které není třeba moc zákazníkem zkoušet, protože to je při internetovém prodeji stále překážkou a to i u nás, i když nabízíme klubovým zákazníkům možnost vrátit nepoužité zboží bez udání důvodu do 30 dnů a to i v případě nákupu na kamenné prodejně. Konkrétně se jedná hlavně boty, ale i mezi nimi jsou velmi prodejné kusy: třeba Hanwag Alaska, Lowa Renegade, sandály Source Classic či Lizard Super Hike ale i lezečky Ocún Ozone. Zpátky k otázce: velmi dobře se tedy prodávají produkty jako repelenty, ponožky, termohrnky, termosky, cestovní strava, ponožky, cestovní ručníky, spacáky Warmpeace Viking a Boll Patrol, čelovky Petzl…

Jaké jsou provize? A jaká je průměrná cena objednávky?
Základní provize je 7,5 % z hodnoty objednávky bez DPH. Je však třeba brát v potaz “množstevní bonus”, kdy při měsíčních provizích nad 1000 Kč je provize 8 % a konečně při provizích nad 10 000 měsíčně 8,5 %. Průměrná výše objednávky se pohybuje kolem 2000 Kč (bez DPH).

Je možné získávat i provize z druhé vrstvy (z nabírání podpartnerů)?
Tuto možnost bohužel nenabízíme a ani o ní zatím neuvažujeme.

Je možné domluvit si s vámi exkluzivnější podmínky a vyšší provize?
Žádnou domluvu nevylučujeme, jednat se dá o všem. Vždy ale platí: musí to být výhodné pro obě strany 🙂

Je nastaveno nějaké výplatní minimum?
Ano, je, 500 Kč. Jelikož nabízíme registrační bonus 200 Kč, tak je výplatní minimum třeba.

Jak dlouho vydrží affiliate cookie?
45 dnů, ale tato doba není až tak moc důležitá, z výzkumů vyplývá, že drtivá většina objednávek přijde v průběhu několika málo dní po kliknutí.

Na jakém systému váš provizní systém běží?
Affilbox, jelikož se jedná o spolehlivý software kompletně v češtině a s výbornou podporou. Jsme s ním velmi spokojeni.

Jste schopni poskytnout affiliate XML feedy svým affiliate partnerům? Jsou k dispozici
i připravené grafické bannery?
Nabízíme pouze feed Heureka a Zboží.cz, jiné ne ani se nechystáme. Co se bannerů týče, tak ty samozřejmě nabízíme, máme jich pro partnery připravené celkem solidní množství. Snažíme se na ně umisťovat produkty, které jsou zcela nové a podle nás zajímavé, nebo které se již dobře prodávají. Díky tomu pomáháme parterům propagovat zboží s větším potenciálem.

hanibal-cz-termosky-screenshot

Komunikujete aktivně se svými affiliate partnery? Nabízíte jim například tipy, jak by mohli zlepšit konverzní poměr?
Nejčastěji je informuji o novinkách a dobře prodávaných produktech, aby byly v obraze a i bez zevrubné orientace v našem sortimentu věděli, co je vhodné propagovat a co nikoliv.

Rovněž také některým partnerům-začátečníkům pomáhám odstranit základní školácké chyby, aby jejich web byl důveryhodnější a nevypadal například jako tapeta reklam. Bylo by vhodné jim pomáhat více a se složitějšími problémy, ale toto je třeba moje osobní slabina: nemám zkušenost s oborem z pozice affiláka a tudíž se v některých problémech neorientuji. Snažím se v tomto zlepšit, ale nejde to tak rychle, jak by bylo třeba.

Které z vašich produktů by mohly fungovat jako univerzální dárek k narozeninám? Něco praktického, co se může oslovit širší skupiny lidí…
Určitě musím zmínit stylové termohrnky Contigo v převánočním období, pro ty si k nám přijde i zákazník, který by si u nás nic jiného nekoupil. Rovněž tak lahve na pití, které využíje každý: pěkné kovové lahve Sigg s mnoha designovými motivy, praktické plastové Contigo. A samozřejmě univerzální švýcarské zavírací nože Victorinox.

Funguje váš provizní systém i na Slovensku? Je možné propagovat produkty i v rámci slovenského internetu? Zasíláte zboží i na Slovensko, případně do jiných zemí?
V zásadě systém funguje celosvětově, máme dokonce jednoho partnera z Taiwanu. Nicméně ze zahraničních zemí je Slovensko určitě nejzajímavější a vlastně asi jedinou perspektivní zemí. Zboží na Slovensko zasíláme za 220,- a už při objednávce nad 3000,- je zdarma.
Zboží zasíláme do všech zemí Evropy a do většiny zemí světa. Takovouto objednávku však řešíme individuálně.

Jak moc jste aktivní na sociálních sítích? Snažíte se budovat komunitu v rámci svých internetových aktivit?
Jsme velmi aktivní na Facebooku s téměř 5000 tisíci fanoušky a vysokým engagementem (aktivitou). Také jsme aktivní se svým kanálem na Youtube.

Co plánujete do budoucna?
Kromě postupně evoluce hlavně lepší informovanost partnerů tak, aby mohli lépe a efektivněji propagovat naše produkty. A to nejen o novinkách, produktech s potenciálem, ale také pomocí webové analytiky ladit jejich práci a postup tak, aby nesl více a více ovoce.

Co byste vzkázal potenciálním affiliate partnerům, kteří tento rozhovor budou číst?
Aby se zaregistrovali a začali propagovat 🙂 A aby se nebáli přicházet s dotazy, nápady a připomínkami. Na všechny se snažím konstruktivně nahlížet tak, abychom byli všichni spokojeni.