Rozhovor s Econea.cz

Econea.cz je internetový obchod s ekologickými potřebami, šetrnou domácí drogerií a bio kosmetikou. Pomáhá ostatním se stát „každodenními“ hrdiny – takovými, kteří chtějí změnit svůj život a zbavit svou domácnost chemických přípravků a nešetrných spotřebičů. Před více než půl rokem spustil svůj vlastní affiliate systém. Jak se mu po tak krátké době daří? A co všechno se chystá do budoucna? Nejen o tom jsme si povídali s Ondřejem Martinkem, manažerem tohoto affiliate programu.

Co je to Econea.cz a čím se zabývá?
econea-screenshot2Econea.cz je mladým e-shopem, který chce svým zákazníkům na jednom místě umožnit nakoupit důležité potřeby do každé šetrné domácnosti. Nechceme, aby byli lidé obklopeni toxickými výrobky, když víme, že na trhu existují alternativní produkty, které jsou na přírodní bázi a neničí naše zdraví (a příroda si s takovými výrobky hravě poradí). A fungují stejně, jako jejich konvenční obdoby.

V nabídce najdete vše od kosmetiky, šetrných čističů do domácnosti, až po skleněné / nerezové láhve a šikovné spotřebiče, které šetří teplo, vodu a elektřinu v každé domácnosti. Produkty sami testujeme, takže víme, co funguje a má ekologický smysl a co nemá jen nálepku “eko/bio” a v praxi je nepoužitelné.

Jak dlouho již existuje tento eshop a jak dlouho funguje váš provizní systém?
E-shop jako takový existuje rok a půl, partnerský program jsme spustili v prosinci 2014, takže funguje už cca 7 měsíců. Spuštění programu předcházela poměrně dlouhá část příprav, kdy jsme řešili jakou platformu použít, jak nastavit provizní schéma, jaké materiály připravit…

Co už se za tu dobu povedlo? Kolik už je v systému zaregistrovaných partnerů? Kolik z nich se dá považovat za opravdu aktivní?
Aktuálně máme 70 partnerů, nejvyšší provize za 1 objednávku je 251 Kč a (musím zaklepat na dřevo) neměli jsme zatím větší problémy s nepřebíráním zásilek od partnerů. V květnu 2015 tvořily objednávky od aff. partnerů ⅕ obratu za daný měsíc. Což je super výsledek!

Paretův princip (který přeneseně říká, že 80 % zisku přínáší 20 % partnerů), který se běžně aplikuje na české affiliate programy trochu narušujeme. Objednávky (zaplacené a převzaté), nám přináší 20 partnerů z 70. To je na české poměry solidní poměr – cca 28 % partnerů je schopno přivádět objednávky.

Jaké produkty jsou zejména úspěšné v rámci provizního programu?
Partnerům pravidelně (každý měsíc) posílám info o novinkách na e-shopu a také jim ukazuji naše nejprodávanější produkty v e-shopu. Tím se trochu zkreslují „úspěšné“ produkty propagované přes affil, protože většina affiláků promuje to, co se skvěle prodává u nás. Jen málo z nich si hledá netradiční produkty, které však vhodná cílovka miluje a nakupuje je (ač v menším počtu).
Ale abych odpověděl, tak k „bestsellerům“ patří šetřiče na vodu, láhve na pití, BIO D čističe a filtry na vodu.

Jaká je výše provize? A jaká je průměrná provize?
Provize je 10 % (bez DPH a poštovného) z ceny objednávky a průměrná výše odměny je cca 170 Kč (mění se dle daného měsíce).

Je možné získávat i provize z druhé vrstvy (z nabírání podpartnerů)?
Subaffiliate provize jsme zvažovali, ale nakonec jsme je do programu nezapojili. Česká aff. komunita je poměrně malá, takže zde není nikdo velký, kdo by dokázal doporučovat partnery ve velkém počtu. Hlavně eko/šetření/kosmetika je poměrně úzký obor, takže partnery získáváme především z řad zavedených „eko“ blogů a magazínů.

Je v systému nastaveno nějaké výplatní minimum?
Nastaveno máme 500 Kč – pokud partner nemůže fakturovat, může si nechat provizi „vyplatit“ formou poukazu na nákup zboží u Econea.cz. Tímto krokem (který se osvědčil) jsme chtěli nalákat do affiliatu i začátečníky, kteří o partnerské spolupráci nic neví, ale přesto umí oslovit naši cílovku.

Jak dlouho vydrží affiliate cookie?
To je otázka do pranice, protože „výdrž“ cookies je závislá na hodně parametrech (mazání v prohlížeči, jiné zařízení, přepsání jiným partnerem…). Ale systém máme nastavený na 60 dní – partneři si to pochvalují, protože u velkého počtu spotřebního zboží (prostředky do domácnosti či kosmetiky) je délka používání 1 balení třeba měsíc či dva a díky delší době platnosti cookies získají provize i za následující objednávku.

Na jakém systému váš provizní program běží?
Vybrali jsme český Affilbox – v programu jsme hodně počítali (a byla to sázka na správnou kartu) s začátečníky/nadšenci v affilu, kteří mají vlastní blogy/magazíny o naší tematice. A právě pro ně je intuitivní Affilbox Mária Roženského ideální. Za jednoduchost systému jsme však „zaplatili“ absencí pokročilých statistik jak pro partnery, tak pro nás. Menším pomocníkem jsou „kanály“, kterými si mohou partneři označit jednotlivé zdroje návštěvnosti a začít analyzovat, odkud jim konverze vlastně „tečou“. Snad na přelomu roku dojde k větší aktualizaci systému a přibudou další možné statistiky a trackování prokliků. Těšíme se na to všichni…

Poskytujete i XML feedy svým affiliate partnerům? Jsou k dispozici i připravené grafické bannery? Plánují se nějaké akce na vánoce?
XML feed jsme partnerům dříve poskytovali náš „heurácký“, ale nebyl to ideální krok. Od minulého týdne mají k dispozici vlastní feed, se kterým si mohou pořádně vyhrát. Fotky, URL adresy a popisky jsou samozřejmostí – přidali jsme k nim kategorie, parametry produktů, info o výrobci … S takovým XML (je na vyžádání, stačí mi napsat na affil@econea.cz) si už affilák dokáže pěkně vyhrát. Optimalizovat kategorie, linkovat, doplňovat rozšiřujícími články, návody, recenzemi, tipy… Možností je spoustu.

Partneři mají k dispozici dostatek grafických bannerů (statických i dynamických), případně je můžeme vytvořit na míru danému parťákovi. Ale ti, kteří nasadí na web jen banner, si dobře nevedou.

Musí vynaložit více úsilí – skvěle konvertují články o produktech, doporučení v mailingu a soc. sítích… V affiliate oboru pasivní příjem neexistuje, takže je potřeba trochu zapojit hlavu a hledat nejvhodnější oslovení svých návštěvníků – pasivními bannery to moc nejde, to jsme si otestovali.

Jste v aktivním kontaktu se svými affiliate partnery? Radíte jim například, jak zlepšovat konverzní poměr?
Součástí mé „rutiny“ je pravidelné obepisování partnerů. Všichni dostávají pravidelné newslettery a po registraci i nově 4 dílný rychlo-průvodce o orientaci v Affilboxu, prvních krůčcích při propagování, tipy na konkrétní metody a pokročilé využití xml a kanálů.

Plus individuálně oslovuji partnery, když vidím, že nám přivádějí návštěvnost, která vůbec, nebo málo konvertuje. Hledáme možnosti, jak spolupráci zlepšit. Téměř vždy jde o výměnu bannerů za promo články, změnu reklamních pozic, případně vypilování cílení reklam, které přivádějí návštěvníky na partnerský web. Plus větší partneři mají možnost využívat článků na míru (jsem bývalý copywriter), které pro ně připravuji.

Nově po schválení konverze zjistí partner z poznámky v Affilboxu co si v dané objednávce zákazník objednal. Takže ví, co se přes jeho weby prodává a tomu může uzpůsobit strategii.

Pro jaké weby z hlediska tématu se affiliate nejvíce hodí? Na jakých stránkách může propagace oslovit nejvíce zákazníků?
Nejlepších výsledků dosahují weby, které mají již získanou pozornost naší cílovky – jde o ekologické blogy, či magazíny. Případně servery o šetření (pro ně jsou vhodné šetrivé perlátory, sprchy, případně prostředky na úsporu tepla a elektřiny v domácnosti). Zajímavých výsledků dosahují i alternativní servery o sportech, stravování, zdraví a přírodě.

Co plánujete do budoucna?
Pro partnery chceme připravovat specializované iframy pro cílené weby – s výběrem jednoho či několika málo produktů. Také na vylepšování e-shopu a rozšiřování sortimentu je hodně práce a ocení ji všichni – partneři budou dosahovat lepších výsledků díky lepšímu konverznímu poměru a budou mít více produktů na zacílení.

Co byste vzkázal potenciálním partnerům, kteří právě čtou tento rozhovor?
Affiliate je skvělá metoda, jak nechat vydělávat vaše stránky – a v „eko“ segmentu není moc možností, jak byste mohli doporučit svým návštěvníkům kvalitu (za kterou se nemusíte stydět) a ještě na tom vyděláte. Přidejte se k nám (na Affil.Econea.cz) a pomozte nám udělat z ostatních každodenní hrdiny. Takové, kteří skrze svůj život změní i ostatní 🙂econea-screenshot